Als SEO specialist maak ik mij er ook regelmatig schuldig aan: tijdens zoekmachine optimalisatie enkel en alleen focussen op Google’s zoekmachine. Deze voorkeur is niet geheel toevallig. In het tweede kwartaal van 2019 kwas Google verantwoordelijk voor 92,4% van alle desktop zoekopdrachten en 98,5% van mobiele zoekopdrachten in Nederland.
Volgens dit onderzoek van van Pure Internet Marketing was het percentage voor tabletgebruikers 97,2%. De grootste concurrent van Google op desktop gebied is Bing, met een percentage van 4,7%. Op mobiel lag dit percentage een stuk lager (0,3%), te verklaren door de standaard zoekmachine instellingen van Windows computers. Bing is namelijk onderdeel van Microsoft. Doordat Bing als standaard zoekmachine bij Windows staat ingesteld, is dit percentage bij desktop dus vele malen hoger dan bij mobiele zoekopdrachten.
Maar, hoe zorg je ervoor dat je ook op alternatieve zoekmachines goed vindbaar bent? De belangrijkste uitkomsten van mijn online onderzoek naar SEO voor DuckDuckGo, Bing, Ecosia en Yahoo! vind je op deze pagina.
Trends in zoekmachineland
Het lijkt onvoorstelbaar, maar een aantal jaar geleden was de nummer 1 positie van Google niet zo vanzelfsprekend zoals nu. Neem bijvoorbeeld dit artikel van Adformatie uit 2001. In dat jaar was zoekmachine Ilse nog de marktleider. Er moest nog aan de lezers uitgelegd worden wat ‘Google’ was. In 2020 is dit ondenkbaar, de situatie zou eerder andersom zijn.
Ilse is tegenwoordig slechts onderdeel van startpagina.nl, zeker geen concurrent van Google meer. Vandaag de dag zijn er andere partijen die marktaandeel van Google proberen weg te snoepen. Eerder in de tekst werd Bing al genoemd. Andere zoekmachines die snel groeien zijn Ecosia en DuckDuckGo. Deze laatste zoekmachine wordt vanaf 1 maart als standaardzoekmachine aangeboden in Android telefoons, vanwege de boete van 4,3 miljard euro die Google opgelegd heeft gekregen door de Europese Commissie.
In dit artikel behandel ik verschillende alternatieven voor Google, vanuit de gebruiker maar vooral wat SEO’s kunnen doen om hoog te ranken in deze zoekmachines.
Bing
Theoretisch gezien zouBingde grote tegenhanger van Google kunnen zijn. In Nederland is dit in de praktijk niet het geval. Microsoft’s zoekmachine is de standaard voor Internet Explorer gebruikers. In B2B sferen, waar werknemers vaak geen invloed hebben op de browser die ze gebruiken, wordt Bing vaker gebruikt dan bij bijvoorbeeld particulieren. Juist voor B2B marketeers kan Bing potentie hebben dus. Maar, hoe zorg je dat je bovenaan staat in de zoekresultaten van Bing?
SEO voor Bing
De gouden regel voor SEO voor andere zoekmachines is “Wat goed is voor Google’s algoritmes, is goed voor alle algoritmes.”. Iedere zoekmachine zet de gebruiker voorop en wil zo accuraat mogelijk resultaten tonen. Toch zijn er verschillen per zoekmachine, zo ook voor Bing.
De meest effectieve manier van SEO voor Bing is een aanmelding bij de Webmaster Tools, Bing’s tegenhanger van Google’s Search Console. De mogelijkheden die een aanmelding hier biedt zijn vrijwel hetzelfde als bij de Search Console. Webmasters krijgen inzichten in technische aspecten van hun site, berichten bij nieuwe meldingen, inzichten in zoekgedrag omtrent het domein. Kortom, onmisbaar voor Bing optimalisatie.
Bing loopt qua het bijhouden van linkbuilding nog enigszins achter op Google. Zo is bij het bij optimalisatie voor Bing nog steeds van groot belang om relevante zoekwoorden te vermelden in de ankertekst van hyperlinks. Qua domeinen heeft Bing de voorkeur voor oudere, betrouwbare domeinen. .edu, .org. en (voor Amerikanen) .gov domeinen dragen deze betrouwbaarheid goed uit. Als je hoog wil ranken in Bing is het is dus van belang om websites te benaderen voor linkbuilding die al enige tijd in de lucht zijn.
Voor Google zijn meta omschrijvingen niet van belang, deze dienen slechts de gebruiker te informeren over de pagina. Keywords zijn hier niet van belang. Bij Bing is dit anders. Voor deze zoekmachine is het plaatsen van keywords in meta beschrijvingen en SEO titels wel een positieve factor.
Een andere factor die bij Google niet meetelt voor de ranking maar bij Bing wel zijn social signals. Dit zijn likes, shares en clicks vanaf social media kanalen. Des te meer social signals, des te hoger de ranking in de zoekresultaten.
De laatste tip voor zoekmachine marketing voor Bing is het gebruik van visuele content. Plaats infographics, hoge kwaliteit foto’s en andere visuele ondersteuning van je tekstuele content. Bing is gek op dit soort media.
Bekijk de volledige criteria die Bing gebruikt in de Bing Webmaster Guidelines.
Ecosia
Online zoeken is verre van duurzaam voor onze planeet. De servers die gebruikt worden om de opdrachten uit te voeren vreten energie. Zo kost één zoekopdracht via Google zo’n 7 gram CO2. Wereldwijd komt dit per seconde neer op 500 kilo CO2, waardoor Google verantwoordelijk is voor 40% van de internet-gerelateerde CO2 uitstoot.
Tijd voor verandering, dachten de mensen achter Ecosia. De zoekmachine plant namelijk bomen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Hoe meer zoekopdrachten, hoe meer bomen de organisatie kan planten. En dit gaat hard, as we speak staat de teller momenteel op bijna 100 miljoen bomen! Ecosia staat er niet alleen voor, inmiddels zijn er diverse vergelijkbare alternatieven opgericht. Voorbeelden hiervan zijn Forestle, Treehoo en het Nederlandse ZoekGroen.
SEO voor Ecosia
Ecosia heeft (vooralsnog) geen eigen servers draaien die zoekopdrachten uitvoeren. De organisatie gebruikt namelijk de zoekresultaten van Bing. Dit betekent dat SEO voor Ecosia hetzelfde is als SEO voor Bing.
DuckDuckGo
Niet alleen is het kritiek op Google vanuit duurzaam perspectief. Ook op het gebied van privacy valt er volgens velen voor de zoekmachine nog veel te verbeteren. Het bedrijf verkoopt jouw data gretig door aan adverteerders en volgt je overal waar je online gaat. Google bezit namelijk een groot deel van de gratis producten en diensten waar je waarschijnlijk dagelijks gebruik van maakt. Google Chrome, Google Maps, Gmail, Google Drive, Chromebook, Google Play, Google Hangouts, YouTube en Waze zijn maar een topje van de ijsberg. In onderstaand screenshot van Google’s website is een compleet overzicht te zien van consumentendiensten van Google.
/div>
Voor DuckDuckGo was dit reden genoeg om een privacy-vriendelijke zoekmachine op te richten. Een zoekmachine die je niet volgt, die geen gegevens opslaat en die deze gegevens zeker niet doorverkoopt aan derden. Dit is erg fijn voor de gebruiker, maar heeft ook invloed op de kwaliteit van de zoekresultaten. Google probeert zoveel mogelijk gepersonaliseerde content te tonen, afgestemd op jou als persoon. Hierdoor ontstaat het gevaar om in een bubbel te komen, waarin alle content om je heen in lijn is met je huidige opvattingen. Deze confirmation bias is iets menselijks en kan gemakkelijk versterkt worden door gepersonaliseerde zoekresultaten. Omdat DuckDuckGo niets van je weet, kunnen ze je ook geen gepersonaliseerde content aanbieden. Hierdoor krijg je veel neutralere zoekresultaten.
Er moet wel een kanttekening geplaatst worden. Omdat de locatie niet of niet nauwkeurig gebruikt wordt, kunnen zoekresultaten niet relevant zijn. Een voorbeeld hiervan is te zien in onderstaande voorbeelden. Links staan de zoekresultaten in Google voor de zoekopdracht ‘Fietsenmaker’, rechts de resultaten voor een dito opdracht op DuckDuckGo. Het mag duidelijk zijn welke zoekmachine de meest praktische resultaten toont.
Toch moet de zoekmachine geld verdienen om de kosten die zoekopdrachten met zich meebrengen te kunnen betalen. Dit gebeurt niet in de vorm van data van gebruikers, maar in de vorm van zoekwoorden. Adverteerders kunnen adverteren op een zoekwoord, waardoor iedereen die dit zoekwoord gebruikt de advertentie te zien krijgt. Ik heb geen ervaring met adverteren op DuckDuckGo, maar ik ga ervan uit dat het een stuk minder effectief is dan adverteren op Google.
SEO voor DuckDuckGo
Om zo specifiek mogelijke resultaten te kunnen tonen gebruikt DuckDuckGo de zoekresultaten van meer dan honderd verschillende bronnen. Voorbeelden van deze bronnen zijn Wikipedia, Yelp en StackOverflow. Ook Bing, Yahoo en Yandex worden gebruikt om zoekresultaten te tonen. Er bestaat dus niet zoiets al één strategie voor SEO voor DuckDuckGo. Naast de gebruikelijke tips (zet de gebruiker op #1, creëer goede content, verzamel links) is bij zoekmachine optimalisatie voor DuckDuckGo vooral van belang om te zorgen dat je vindbaar bent bij de bronnen van de zoekmachine. SEO voor DuckDuckGo is dus ook SEO voor Bing, SEO voor Yahoo en voor Yandex. Meld je website dus aan bij deze zoekmachines.
Omdat SEO voor DuckDuckGo complex is, is het aan te raden om de praktijk in te gaan. Zet eens enkele zoekopdrachten uit die jouw doelgroep zou doen en kijk waar DuckDuckGo de zoekresultaten vandaan haalt. In de praktijk zal dit nog veel overeenkomen met Google’s zoekresultaten.
In de praktijk is het nog niet de moeite waard om specifiek voor DuckDuckGo te optimaliseren. SEO voor Google is ook effectief voor DuckDuckGo. Houd de zoekmachine wel in de gaten, naar verwachting gaat de populariteit van DuckDuckGo de komende jaren stegen, mede te danken aan een partnerschap met Samsung.
Yahoo!
Zoals te zien is in de grafiek onderaan deze pagina, is de populariteit van Yahoo! al geruime tijd dalende. Naar mijn mening is dit vooral te danken aan de enorme hoeveelheid advertenties die gebruikers van de zoekmachine zien bij het openen van de website, neem maar eens een kijkje.
Toen zoekmachines als concept nog opkomende waren, was Google een van de eerste die koos om aanzienlijk minder advertenties te gebruiken. In plaats van de spammy advertenties die Yahoo! wel kent, werden gesponsorde zoekresultaten gebruikt. Volgens velen is dit een van de redenen waarom de zoekmachine zo populair is geworden.
Desondanks had Yahoo! in 2019 in Nederland alsnog een marktaandeel van 0,76%, wat (een heel klein beetje) hoger ligt dan DuckDuckGo’s aandeel. Maar, voor hoelang nog? Toch is het dus de moeite om je als bedrijfseigenaar bezig te houden met SEO voor Yahoo!. Hieronder staan enkele praktische tips beschreven.
SEO voor Yahoo!
Feitelijk verschilt SEO voor Yahoo! weinig met SEO voor Google en Bing. Yahoo! maakt zelfs, naast eigen web crawler Slurp, gebruik van Bing’s crawler. Dit betekent dat ook voor Yahoo! social signals belangrijk zijn, keywords best een stuk vaker terug mogen komen dan bij SEO voor Google en keywords in de ankerteksten van backlinks enorm belangrijk zijn.
Zoekgedrag naar zoekmachines
Via Google Trends kan eenvoudig het zoekgedrag naar bepaalde onderwerpen in kaart worden gebracht. Hieronder is de populariteit van de zoekmachines in Google’s zoekresultaten weergegeven.
Google Trends data voor zoekopdrachten voor Yahoo (Groen), Bing (geel), DuckDuckGo (blauw) en Ecosia (rood) de afgelopen vijf jaar.
Als de grotere zoekmachines Yahoo! en Bing weggefilterd worden uit de resultaten is de stijgende lijn van DuckDuckGo goed te zien.
Google Trends data voor zoekopdrachten voor DuckDuckGo (blauw) en Ecosia (rood) de afgelopen vijf jaar.
Een universele SEO-strategie
Per zoekmachine zijn er dus aspecten die verschillen, maar over het algemeen komt er veel overeen. Feitelijk is een goede SEO-strategie, die gebaseerd is op zoekwoorden onderzoek, unieke en relevante content voortbrengt, structureer links binnenhaalt en een technische sterke website, van belang voor alle zoekmachines. Stel de gebruiker centraal, schrijf vanuit de zoekintentie van je potentiële klant en creëer unieke content.
Behoefte aan hulp bij de SEO-strategie van jouw onderneming? Ik kijk graag mee met je huidige activiteiten, adviseer of zet zelf campagnes op. Neem vrijblijvend contact op voor een kop koffie, om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen.