4 tips voor het optimaliseren van horeca marketing

Foto van Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Vandaag de dag zijn veel restaurants bezig met het vraagstuk horeca marketing. Bijna elke horeca zaak heeft tegenwoordig wel een Facebook of Instagram pagina. Echter worden deze pagina’s lang niet altijd optimaal gebruikt. Naast het gebruik van deze social media kanalen zijn er nog meer manieren waarop restaurants uit kunnen blinken in hun horeca marketing.

1. Social Wifi

Het vergaren van online fans is niet gemakkelijk. Dit is waarom het fijn is dat er hulpmiddelen zijn voor de horeca branche. Een van deze middelen is het inzetten van Social Wifi. Dit is het aanbieden van gratis wifi voor de gasten. Het enige wat zij hoeven doen om hier gebruik van te kunnen maken is inloggen met hun social media accounts. Hierna heb je de keuze: wil je dat zij inchecken bij de zaak, zodat hun netwerk ziet waar zij aan het lunchen zijn? Of wil je dat zij de bedrijfspagina pagina liken, zodat je het bereik van de Facebook pagina vergroot.

Een andere reden waarom Social Wifi een goede aanvulling is voor horeca marketing is omdat de social media profielen informatie geven over de gasten. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk uitvinden waar je gasten vandaan komen, hoe oud zij zijn en wat hun interesses zijn. Een andere optie die Social Wifi aanbiedt is het versturen van een klanttevredenheidsonderzoek via de wifi. Zo kun je gelijk zien waar je gasten tevreden mee zijn en op welke punten je kunt verbeteren.

Er zijn verschillende bedrijven die pakketten social wifi aanbieden, vaak in abonnementsvorm. Veel van deze partijen bieden een vergelijkbare dienst aan. Hieronder vind je een opsommingen van belangrijke elementen bij het selecteren van een partij voor social wifi:

  • De manier waarop de social wifi aangesloten wordt, verschilt nog wel per partij. Informeer voordat je tot aankoop overgaat goed of deze software/hardware werkt met je huidige internetvoorzieningen.
  • Sommige partijen vragen aansluitkosten, dit zou in de praktijk niet nodig moeten zijn, omdat je toch enkele maanden/een jaar vastzit aan het abonnement.
  • Zorg dat je van te voren weet hoe je inzicht krijgt in de nieuwe data. Krijg je toegang tot een dashboard met opties of stuurt het bedrijf een maandelijkse rapportage?

2. Google Mijn Bedrijf

Een groot deel van de gasten kijkt eerst op z’n telefoon voordat een er een keuze gemaakt wordt voor een horecagelegenheid. Een optie die vaak gebruikt wordt is Google Maps. Hier staat immers een overzicht van alle restaurants in de buurt, met foto’s, een beschrijving én recensies van mensen die hier eerder geweest zijn.

Voor restauranthouders is het goed om te weten dat je een groot deel van de regie van Google Mijn Bedrijf zelf in handen hebt. Zo kun je bijvoorbeeld zelf foto’s uploaden, openingstijden aanpassen, een aantrekkelijke beschrijving toevoegen én actief recensies vragen aan tevreden gasten!

Dit laatste gebeurt eenvoudig door een recensie link aan te maken, via deze gratis Google recensie link generator. Door de bedrijfsnaam in te vullen ontvang je een link, die mensen direct naar de recensie pagina van Google Maps doorstuurt. Zo wordt het verzamelen van recensies een stuk eenvoudiger. Pro tip: maak een QR-code van de link en zet deze op de rekening die gasten ontvangen!

3. Food photography

De zaak kan nog zulke mooie en heerlijke gerechten hebben, als deze niet goed gefotografeerd worden ziet niemand dit. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat het eten er net zo aantrekkelijk uit ziet op de foto’s als dat het smaakt.

Zo kan je zorgen voor een egale achtergrond of juist rauwe ingrediënten naast het bord leggen. Spelen met de belichting heeft ook veel effect op de kwaliteit van de foto. Belangrijk is wel dat de foto’s een eerlijk beeld geven van de borden die je serveert.

De foto’s die worden gemaakt tijdens zo’n shoot zijn hierna te gebruiken voor Google Mijn Bedrijf, voor de website, voor Facebook en Instagram én voor platforms zoals Tripadvisor. Zelf aan de slag met food photography? Gebruik dan onderstaande tips voor het beste resultaat:

  • Gebruik een camera in plaats van de camera van je smartphone. Het verschil in resultaat is, ondanks de steeds beter wordende smartphones, nog steeds verbluffend.
  • Neem de tijd om tussen de foto’s door het resultaat te bekijken. Zo kun je tijdens de shoot nog wijzigingen aanbrengen in de layout van de tafel of de belichting.
  • Speel met de achtergrond. Kijk eens wat beter werkt, een effen achtergrond of juist iets met meer detail.

4. Social Media Marketing

Je website en bijbehorende social media kan je veel vertellen over het online gedrag van de gasten. Belangrijk voor horeca marketing is dan ook om in te zien hoe je deze gegevens kananalyseren en nog belangrijker, hoe je deze kan gebruiken voor horeca marketing.

Facebook biedt de optie voor paginabeheerders om met een laag budget veel potentiële klanten te bereiken. Je kan de doelgroep specificeren op bijvoorbeeld woonplaats, leeftijd en interesses. Zo kan je gemakkelijk je doelgroep bereiken. Inbegrepen in de opties die Facebook biedt zit Instagram. Wist je dat je niet eens een Instagram account nodig hebt om hier te kunnen adverteren?

Ook als je niet wil adverteren bieden sociale media een mooie kans voor de horeca. Voor het bijhouden van Instagram accounts geldt een belangrijke regel: zorg voor interactie met de doelgroep. Door middel van vragen te stellen in stories of reacties uit te lokken op berichten, wordt de kans vergroot dat volgers berichten of reacties plaatsen. Een voorbeeld van een Instagram account waar Chent Creative de content voor gemaakt heeft, is The Beachroom.

Een andere manier om social media te gebruiken als restauranthouder, is door je zaak Insta-proof te maken. Maak bijvoorbeeld een hoekje met een toffe tekst, die mensen graag op social media willen delen.

5. Search Engine Optimization

De meest technische tip voor horeca marketing tot nu toe is Search Engine Optimization (SEO). SEO is de kunst van het hoger belanden in de ranking van Google. Stel, je hebt een lunchroom in Den Haag, dan ben je erbij gebaat als je bovenaan verschijnt als er wordt gezocht op “lunchen Den Haag”, “lunchroom Den Haag” of “goedkoop lunchen Den Haag”.

SEO helpt je om bovenaan Google’s ranglijsten te komen zónder het gebruik van advertenties. SEO is misschien minder relevant voor de horeca, omdat er door de doelgroep vaak gebruik wordt gemaakt van platforms van derden, zoals The Fork, Tripadvisor of Google Maps. Ook hiervoor bestaan slimme tricks om hoger in de zoekresultaten te belanden. Klik voor meer informatie over Search Engine Optimization in het algemeen of neem contact op om meer te weten te komen over Chent dit voor de horeca toepast.

Let’s talk

Dit zijn, in mijn ogen, de belangrijkste en meest effectieve manieren van horeca marketing die voor ieder budget haalbaar zijn. Benieuwd wat de horeca marketing van Chent Creative voor jouw zaak kan betekenen? Neem dan direct contact op via de telefoon, WhatsApp of e-mail voor meer informatie!

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.