Optimaliseer de 404-pagina van je website voor meer conversie

Foto van Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Wanneer de browser een pagina van je website probeert te laden die niet bestaat, belandt je op de 404-pagina. Dit kan gebeuren wanneer een gebruiker zelf een verkeerde url typt, als een pagina is verwijderd of wanneer de pagina naar een andere url is verplaatst (zonder deze door te verwijzen). 

De code 404 is niet willekeurig gekozen. De eerste 4 van de HTTP code “404” refereert naar een fout aan de zijde van de bezoeker. De “0” wijst op een algemene syntaxisfout zoals een spelfout. De laatste “4” geeft de specifieke fout aan in de familie van “40-” fouten. Denk aan de HTTP codes “400: Bad Request” en “403: Forbidden.” 

404 pagina's en WordPress

404-pagina’s en Conversion Rate Optimization (CRO)

Hoewel de 404-pagina van je website een belangrijke rol vervult, vergeten website eigenaren vaak de inhoud ervan te optimaliseren. Idealiter zien de bezoekers de pagina zo min mogelijk. Ze zien deze pagina immers alleen vanuit een foutieve link of url. In de praktijk blijken de meeste sites een of meerdere broken links te hebben, welke naar de 404-pagina leiden. 

Over het algemeen is het tegenkomen van een 404-pagina een frustrerende ervaring. Toch kan het ook een gelegenheid zijn om indruk te maken op je bezoekers en hen te helpen hun weg te vinden op de website. In dit artikel lees je meer over het optimaliseren van de 404-pagina van je website voor een hogere conversieratio.

1. Vermeld duidelijk dat de pagina niet is gevonden

We beginnen dit artikel met het intrappen van een open deur. Voorzie 404-pagina’s altijd van een duidelijke melding dat de pagina niet gevonden is. Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het helaas nog niet. 

Zorg ervoor dat niet alleen bezoekers de boodschap kunnen zien, maar ook zoekmachines en bezoekers met een visuele functiebeperking de boodschap begrijpen. Wanneer je alleen een afbeeldingen van een 404-foutmelding toont, is het voor de laatste twee groepen niet duidelijk wat er op de pagina staat.

Geef de pagina een duidelijke titel, zoals ‘404: pagina niet gevonden’. Zorg dat dit ook tekstueel en visueel op de pagina terug te vinden is. 

SEO alternatieve zoekmachines

2. Plaats een zoekfunctie op de 404-pagina

Okay, het is duidelijk dat de opgevraagde pagina niet gevonden is. Hoe vindt je bezoeker de juiste pagina dan wel? Ga ervanuit dat de bezoekers van je website lui zijn en daarom niet veel zoekwerk willen verrichten. Plaats daarom een zoekfunctie om de website te doorzoeken op je 404-pagina. Deze functie kunnen bezoekers gebruiken om snel de juiste pagina te vinden.

De mogelijkheid om de website te doorzoeken, kan de gebruikerservaring van bezoekers verbeteren. Minder frustratie resulteert vaak in meer conversie. 

3. Plaats quick links naar andere pagina’s

Via een zoekfunctie kan een gebruiker informatie vinden waar hij naar op zoek is. Maar, misschien weet de bezoeker helemaal niet dat jij dé oplossing biedt voor zijn probleem. Door het plaatsen van quick links naar belangrijke pagina’s of categorieën, kun je de bezoeker inhoud laten zien die ze anders wellicht niet hadden ontdekt.

Dit helpt om het aantal pagina’s dat een bezoeker doorloopt te verhogen. Het voordeel hiervan is tweezijdig. Ten eerste doorloopt de bezoeker meer pagina’s, waardoor de kans op conversie hoger wordt. Daarnaast daalt de bounce rate, bezoekers blijven langer op de website zonder deze te verlaten. Hoewel bounce rate volgens Google niet direct een ranking factor is, correleert een lage bounce rate wel met goede resultaten in de zoekresultaten.

4. Vermeld contactgegevens

Niet iedere bezoeker van je website is hetzelfde. Sommige zullen tevreden zijn met een zoekfunctie terwijl anderen persoonlijk contact nodig hebben. Om het deze laatste groep zo makkelijk mogelijk te maken, is het aan te raden contactinformatie op de 404-pagina te plaatsen. 

Denk hierbij aan je e-mailadres, telefoonnummer of een contactformulier waarmee bezoekers direct contact op kunnen nemen. Deze contactgegevens helpen op hun beurt weer om de conversieratio te verhogen. Zo is het hierdoor gemakkelijker om gegevens achter te laten, direct contact te nemen

5. Opmaak van de 404-pagina

Het design van de 404-pagina heeft, uiteraard, invloed op de gebruikservaring van de bezoekers van je site. Natuurlijk is het belangrijk om de pagina visueel aantrekkelijk ontwerpen, zodat deze aansluit bij de huisstijl van je bedrijf. Maar, de opmaak gaat verder dan dit.

Vergeet bijvoorbeeld niet om de standaard navigatie-elementen óók op de 404-pagina terug te laten komen. Denk hierbij aan elementen zoals de menunavigatie in de header en de hyperlinks in je footer. Juist op de 404-pagina bieden deze elementen meerwaarde. 

Het aanpassen van de 404-pagina naar de huisstijl zorgt ervoor dat bezoekers nog steeds je bedrijf herkennen terwijl ze zoeken naar een pagina. Dit kan de bezoekers een geruststellend gevoel geven, waardoor ze minder snel geneigd zijn om de website te verlaten en hierdoor meer geneigd zijn om tot conversie over te gaan.

Bezoekers op je website houden met je 404-pagina

De 404-pagina is het perfecte voorbeeld van het omvormen van een pijn moment (de pagina is niet gevonden) naar een prettige ervaring voor de bezoeker. Je biedt je potentiële klanten hulpmiddelen om wél te vinden wat ze zoeken.

Het optimaliseren van de 404-pagina van je website kan dus zorgen voor een betere gebruikerservaring, een lagere bounce rate én een hogere conversieratio. Kleine moeite, groot plezier!

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.