De kans is groot dat je als ondernemer al in aanmerking gekomen bent met de marketingtool zoekmachine optimalisatie(SEO). In het kort zorgt deze vorm van online marketing ervoor dat potentiële klanten de website van jouw bedrijf makkelijker vinden dan die van de concurrentie.
Dit gebeurt door websites te optimaliseren aan de voorkeuren van zoekmachines zoals Google maar vooral door het schrijven van zogenoemde landing pages. Deze zijn gespecificeerd op een bepaald zoekwoord en zorgen ervoor dat relevante bezoekers de pagina vinden. Wat zoekmachine optimalisatie precies inhoudt en hoe het werkt kun je lezen in een gedetailleerder artikel over dit onderwerp.
Wie is de bezoeker van jouw website
Voordat we kunnen beginnen met het vergroten van het aantal bezoekers op de website van jouw bedrijf moeten we een beeld krijgen wie de huidige bezoekers precies zijn. Online is het volgen van de customer journey eenvoudiger dan offline. Vrijwel elke stap valt te traceren. Bij zoekmachine optimalisatie zetten we elke stap aan de hand van beschikbare data. Maak jezelf daarom wegwijs inGoogle Analytics. Deze handige tool van de zoekmachine geeft inzichten in de bezoekers van je webpagina. Zo geeft Google bijvoorbeeld over je bezoekers aan:
- hoeveel het er zijn
- Waar zij vandaan komen
- Wat hun geslacht is
- Wat hun leeftijd is
- Op welk tijdstip zij jouw website bezoeken.
Dit zijn stuk voor stuk gegevens die waardevol zijn voor de marketing van jouw onderneming, niet alleen voor ze zoekmachine optimalisatie.
Hoe vinden klanten jouw onderneming
Nu duidelijk is wie de bezoekers van jouw website zijn is het misschien nog wel belangrijker om te weten hoe potentiële klanten op jouw website terecht komen. Hoe vinden ze jouw bedrijf? Dit antwoord verschilt enorm per onderneming. Zo zal de bloemist bij het station het waarschijnlijk meer moeten hebben van passanten dan een boekhouder.
Wanneer je weet hoe potentiële klanten bij jouw onderneming komen kun je hierop inspelen. Locale bedrijven adverteren lokaal, organisaties die landelijk opereren doen dit uiteraard door heel het land. Ook zal het geen zin hebben om huis aan huis reclame te verspreiden voor B2B bedrijven.
Bij zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om te zien welke zoekwoorden de bezoekers van jouw website gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Laten we een personal trainer als voorbeeld nemen. Deze trainer werkt vooral in omgeving Den Haag en is dus gebaat bij klanten uit deze regio. Zijn potentiële klanten zullen zoekwoorden in Google gebruiken alspersonal training in Den Haagoffitness trainer Den Haag. Google heeft een handige tool uitgebracht om precies te zien hoevaak welk zoekwoord gebruikt wordt.
Naast het weergeven van het aantal keer dat er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord geeft Google ook alternatieven. Zo kan het zijn dat de doelgroep vaak ook zoekt opgoedkope personal training in Den Haag. Het is belangrijk om een aantal belangrijke zoekwoorden te selecteren, deze gebruiken we later om de landing pages te schrijven.
Denk bij het selecteren van de zoekwoorden niet alleen aan het aantal keer dat ze gebruikt worden door de doelgroep en de concurrentie sterkte. Weet ook dat deze factoren op twee manieren in jouw voordeel gebruikt kunnen worden. Zo is het natuurlijk slim om in te zetten op populaire zoekwoorden. Des te vaker een zoekwoord gebruikt wordt des te meer kans jij als zzp’er hebt om de potentiële klanten naar jouw website te lokken. Echter blijkt vaak dat populaire zoekwoorden ook stevige concurrentie met zich meebrengen. Je bent niet het eerste restaurant in Amsterdam dat op het zoekwoord restaurant in Amsterdam inzet.
Hierom kan het handig zijn om gebruik te maken van long tail zoekwoorden. Deze zijn specifieker en hebben daarom minder concurrentie. Zo kan een restaurant in Amsterdam beter inzetten op zoekwoorden als beste spareribs in Amsterdam of authentiek Mexicaans eten in Amsterdam. Deze zoekwoorden worden weliswaar minder gebruikt, het is ook eenvoudiger om bovenaan in Google te staan vanwege minder sterke concurrentie.
Persoonlijk kies ik graag voor een mix van beiden. Ik gebruik zowel populaire als long tail zoekwoorden om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken.
Potentiële klanten naar jouw website krijgen
Na het secuur selecteren van de meest waardevolle zoekwoorden kan het schrijven van de landing pages beginnen. Deze landing pages zijn bedoeld om potentiële klanten op jouw website te krijgen. Ze zijn alleen te vinden via Google, eenmaal op de website zelf zijn ze niet meer terug te vinden. Dit heeft als voordeel dat de website het overzicht behoudt.
Voor het schrijven van een goede landing pages zijn duizenden artikelen geschreven. De belangrijkste tips in mijn opzicht zijn:
- Er bestaat geen maximaal of minimaal aantal woorden. Een landing page is net zo lang als deze hoort te zijn. Het belangrijkste om te onthouden is dat de pagina moet aansluiten op het zoekwoord.
- Zorg ervoor dat het zoekwoord regelmatig terugkom op de pagina. Zo moet deze in de titel,tussenkopjes,url,onderschriften en zelfs in de alt teksten van afbeeldingen te vinden zijn.
- Specificeer een aantrekkelijke meta beschrijving. Dit is een van de eerste eigenschappen van jouw onderneming die potentiële klanten in Google vinden, zorg dat het uitnodigend werkt!
- Gebruik korte zinnen en alinea’s. Maak de tekst makkelijk leesbaar zodat lezers niet halverwege afhaken.
Wil je graag leren hoe je de beste landing pages maakt en deze kunt inzetten om meer klanten te krijgen vanuit Google? Wil je geen geld uitgeven aan advertenties maar toch bezoekers op je website hebben?
Neem dan vrijblijvend contact op met Chent Creative.