Het is een veelvoorkomende kwaal van SEO-specialisten: alleen maar focussen op Google’s zoekmachine. Maar, grote kans dat je bezoekers via meerdere zoekmachines op je website belanden. Denk bijvoorbeeld aan alternatieve zoekmachines zoals Bing, Yahoo, Ecosia en DuckDuckGo.
Ook al zal het merendeel van je bezoekers via Google op je website belanden, het is zonde om geen aandacht te besteden aan het verbeteren van je rankings in andere zoekmachines. Eerder schreef ik over SEO voor alternatieve zoekmachines, vandaag ga ik dieper in op optimalisatie voor Microsoft’s zoekmachine Bing. In dit artikel lees je hoe je een website kan toevoegen aan Microsoft’s alternatief voor Google’s Search Console: Bing Webmaster Tools.
Waarom je website toevoegen aan Bing Webmaster Tools
Hoewel Google goed is voor het overgrote gedeelte van traffic in Nederland, moet de rol van Bing niet onderschat worden. Bing is nog steeds de standaard zoekmachine van Microsoft’s browser Edge. In Nederland is in 2022 volgens Pure Internet Marketing zo’n 8% van het desktop traffic afkomstig van Microsoft’s zoekmachine. Hiermee is de zoekmachine na Google de grootste voor desktop verkeer. Ideaal voor B2B SEO-specialisten dus.
Bing is waarschijnlijk na Google verantwoordelijk voor het meeste zoekmachine verkeer naar je website. Door slim in te spelen via de Webmaster Tools kun je eenvoudig meer halen uit deze zoekmachine. Maar, wat is dan precies Bing Webmaster Tools?
Voordeel van Bing Webmaster Tools
Veel functies van Bing’s Webmaster Tools komen overeen met de mogelijkheden die Google biedt. Zo kun je een lijst opvragen van websites die naar jouw website linken (Terugverwijzingen), krijg je een overzicht van de zoekwoorden waar je website voor gevonden wordt en kan je handmatig je sitemap indienen.
Toch heeft het gebruik van Bing Webmaster Tools enkele voordelen boven Google’s Search Console. Een van de handigste features van Webmaster Tools is te vinden in de uitgebreide SEO-rapportages. Via SEO-rapporten krijg je snel inzicht in de verbeterpunten op het gebied van SEO. De fouten worden opgedeeld in urgentieniveau, zodat je eenvoudig ziet welke problemen als eerste een oplossing vereisen.
Om meer inzicht te krijgen in een website kan een extra scan aangevraagd worden. Hier rapporteert de tool over onder andere meta beschrijvingen, alt teksten, aantal H1-tags etc. Het geeft een vergelijkbaar beeld als de inzichten van Screaming Frog.
Een andere handige tool van Bing Webmaster Tools is de Robots.txt tester. De naam zegt het al: hiermee test je het robots.txt bestand van je website via Bing’s crawler. Deze tool helpt om het robots.txt bestand te analyseren en brengt problemen aan het licht die het bestand voor crawlers kan veroorzaken.
IndexNow: WordPress plugin voor Bing Webmaster Tools
Een handige manier voor WordPress om nieuwe pagina’s automatisch te laten indexeren door Bing, is via de IndexNow plugin. Deze gratis plugin meldt automatisch nieuwe pagina’s aan bij de zoekmachine.
Om de plugin te activeren hoef je niet je website te registreren of koppelen aan Bing. Na de installatie genereert de plugin automatisch een API-sleutel zodat de verzoeken bij Bing ingediend kunnen worden. Deze sleutel detecteert creatie, update en verwijdering van WordPress pagina’s. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines altijd de laatste updates over de site hebben. Naast Bing stuurt de plugin updates naar zoekmachine Yandex.
Website koppelen aan Bing Webmaster Tools
Benieuwd naar de mogelijkheden? Er zijn verschillende manieren om je website te koppelen aan Bing Webmaster Tools. De makkelijkste optie is de connectie met de Google Search Console. Via Google’s versie van Webmaster Tools kun je via een paar clicks je website aanmelden bij Bing Webmaster Tools. Als dit niet het geval is, kun je de website handmatig aanmelden. Dit kan bijvoorbeeld via de DNS-instellingen van je domein, of via Yoast’s handige koppeling.