Wat is evergreen SEO content

Foto van Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Zoekmachine optimalisatie is een vak apart. Aan de ene kant adviseren SEO’ers en Google zelf om websites en pagina’s te blijven updaten met nieuwe content. Op deze manier blijft een website actueel en biedt het een antwoord op zoekopdrachten van gebruikers van Google. Aan de andere kant van het spectrum, staat evergreen SEO content

Evergreen content is anders dan ‘standaard’ SEO content. Maar, waarom eigenlijk? En wat zijn de voordelen van evergreen content ten opzichte van standaard content? En het allerbelangrijkste, hoe profiteer jij met je website van goede evergreen content? In dit artikel worden alle vragen omtrent evergreen SEO content behandeld.

Wat is evergreen SEO content?

Evergreen content is niet afhankelijk van seizoenen, trends of tijd, de content is altijd interessant voor je doelgroep. Onafhankelijk van het moment van het jaar kan deze content de vraag van je doelgroep beantwoorden. 

Waar andere content relatief snel kan verouderen en daardoor niet meer relevant is, blijft evergreen content waardevol voor je website. Het is content die je eenmalig schrijft en daarna bezoekers blijft genereren. Ideaal toch?

Voorbeelden van evergreen content

Mooi verhaal, maar wat is evergreen content dan? Wat voor content blijft interessant voor je doelgroep? Een goed voorbeeld van evergreen content is dit artikel over evergreen content. Beginnende SEO’ers en online marketeers zullen ook in de toekomst leren over evergreen content en hier meer over willen weten. Hieronder staan een paar andere voorbeelden van evergreen content vermeld:

  • Instructies: help je lezer stapsgewijs door zijn/haar probleem heen met jouw artikel. Zeker voor WordPress developers zijn er problemen die een groot aantal mensen aangaan. Een goed voorbeeld hiervan zijn mijn artikelen over het plaatsen van redirects in WordPress en het uploaden van SVG bestanden. Dit zijn vraagstukken waar ontwikkelaars in de toekomst ook tegenaan zullen lopen, waardoor ze relevant blijven.
  • Tips en tricks: de lijstjes doen het altijd goed voor SEO en niet zonder reden. Mensen lezen graag over praktische tips die ze in de praktijk kunnen toepassen. In vrijwel iedere branche kan je vanuit jouw expertise bezoekers van je site helpen in de vorm van praktische tips. Een goed voorbeeld hiervan is mijn artikel met 5 tips over Google Mijn Bedrijf.
  • Cheat sheets en infographics: het voordeel van Google binnen handbereik is dat we alles kunnen opzoeken wat we kunnen. Dit doen we dan ook massaal. Denk eens aan de informatie die jij geregeld op moet zoeken voor je werk. Door deze informatie te bundelen in een artikel of infographic biedt je waarde aan anderen én aan jezelf. Voor mij was het opzoeken van de juiste breedte-hoogte verhoudingen van social media content de reden om een social media cheat sheet op te stellen.

Tips voor het schrijven van evergreen content

Evergreen content verschilt op meerdere velden van standaard content, niet alleen op het gebied van het onderwerp. Met het gebruik van de onderstaande tips schrijf je zelf top evergreen content voor jouw doelgroep.

  1. Gebruik geen jaartallen of data: een artikel met 2017 in de titel zal voor gebruikers van Google minder interessant zijn dan eenzelfde artikel zonder datum. Door niet te focussen op een jaartal of datum blijf je relevant in de ogen van bezoekers (en Google!).
  2. Baseer je blog op zoekwoorden onderzoek: dit zou moeten gelden voor iedere vorm van geschreven content. Door je artikel te baseren op zoekgedrag van je doelgroep, zorg je dat je relevant bent voor de zoekopdrachten. 
  3. Steek tijd in het artikel: content die vol staat met spelfouten of onvolledig is, zal de tand des tijds niet doorstaan. 
  4. Update je evergreen content: de laatste tip in dit rijtje is wellicht de meest belangrijke. Relevantie verkrijg je door een artikel regelmatig na te lopen op vernieuwingen of andere ontwikkelingen. Zo geef je de bezoekers van je site de beste oplossing én scoor je beter in de algoritmes van Google en andere zoekmachines.

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.