Websites indelen in subdomeinen of subfolders, wat werkt beter voor SEO?

Foto van Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Er zijn verschillende methodes beschikbaar om een website op te delen in losse onderdelen. Aan de ene kant staat een drastische oplossing als een subdomein, aan de andere kant kan er met verschillende folders (mappen) gewerkt worden. In dit artikel wordt toegelicht wat het verschil is tussen subdomeinen en subfolders en wat het beste werkt voor SEO.Verschil subdomeinen en subfolders
Het verschil tussen het gebruik van subdomeinen en subfolders is het best uit te leggen aan de hand van een definitie van beiden. Een subdomein is een volledig andere website dan de hoofdwebsite. Bij een subdomein wordt los van het hoofddomein een unieke URL structuur aangemaakt. Deze subwebsites worden door zoekmachines gezien als opzichzelfstaande websites. Een voorbeeld van een subdomein is:

www.forum.voorbeeld.nl

Aan de andere kant staan subfolders. Hier wordt door middel van een interne structuur onderscheid gemaakt tussen verschillende onderdelen van een website. Dit gebeurt op dezelfde website en wordt achter de URL aangegeven. Een voorbeeld van een subfolder is:

www.voorbeeld.nl/forum

Bij de meeste Contentmanagementsystemen (CMS), zoals bij WordPress, zijn de subfolders vanuit hetzelfde dashboard te bedienen. Voor subdomeinen geldt dat verschillende subdomeinen compleet andere CMS’en kunnen hebben. Een goed voorbeeld is WordPress op het hoofddomein en Shopify op shop.voorbeeld.nl voor het webshop gedeelte van de site.

Subdomeinen en subfolders in de ogen van Google
Over het algemeen indexeert Google (en andere zoekmachines) subdomeinen hetzelfde als subfolders. Er is echter een belangrijk verschil tussen deze twee vormen. Subdomeinen worden als opzichzelfstaande websites gezien, waardoor ze ook zo behandeld moeten worden. Je moet bijvoorbeeld ieder subdomein apart aanmelden in de Google Search Console, terwijl dit voor subfolders niet hoeft.

Omdat de subwebsite los staat van het hoofddomein, wordt de website ook los beoordeeld op SEO door Google. De ranking van het hoofddomein verschilt dus van de ranking van subdomeinen. Hierdoor is het SEO-technisch gezien in de praktijk vaak slimmer om een subfolder te gebruiken in plaats van een subdomein.

Toch is het niet altijd beter om een subdomein op te zetten. Juist omdat de website apart wordt beoordeeld, kan dit ook kansen bieden. Wanneer je een nieuwe sectie van je website op wil zetten met een ander onderwerp dan het hoofddomein, is het beter om te kiezen voor een subdomein in plaats van een subfolder. Zo kun je voor beide (sub)domeinen autoriteit gaan opbouwen in jouw markt.

Uiteindelijk hangt het dus van de situatie af wat de beste keuze is, een subdomein of een subfolder. Benieuwd naar wat het beste werkt voor jouw website? Stuur Chent Creative een mailtje!

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.