De populariteit van Google Mijn Bedrijf stijgt al jaren. Steeds meer ondernemers, ook kleinere, weten de handige tool van Google te vinden en te gebruiken. Het toevoegen van je eigen foto’s, beschrijvingen aanpassen en openingstijden updaten kan iedereen wel. Maar haal je ook het optimale uit Google Mijn Bedrijf? In dit artikel vind je achtergrondinformatie over wat Google Mijn Bedrijf precies is en hoe jij er het maximale uit kunt halen.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google welke je kunt gebruiken om de online zichtbaarheid van je onderneming eenvoudig te vergroten. Door je bedrijf te claimen krijg je de rechten om zelf aanpassingen doen aan de Mijn Bedrijf pagina van jouw onderneming. Zo kun je zelf openingstijden toevoegen of aanpassen, up-to-date foto’s uploaden en speciale kortingen of andere acties delen met potentiële klanten.
Hoe draagt Google Mijn Bedrijf bij aan local SEO?
Je zou Google Mijn Bedrijf kunnen vergelijken met een digitaal visitekaartje van je organisatie. Vaak is de rechter kolom in de zoekresultaten van Google het eerste dat potentiële klanten zien. Door een profiel te claimen op Google Mijn Bedrijf verkrijg je de mogelijkheid om zelf te bepalen wat er op dit visitekaartje te zien is.
Via Google Mijn Bedrijf kun je de beste foto’s van jouw onderneming aan het publiek laten zien, krijg je eenvoudig meer traffic naar de website of realiseer je meer telefoontjes of e-mails. Daarnaast kun je met deze gratis tool een unieke link opvragen die klanten kunnen gebruiken om een review over je onderneming achter te laten.
Tips voor Google Mijn Bedrijf
Nadat je bedrijf is aangemeld op de website van Google Mijn Bedrijf krijg je een bevestigingsbrief op het adres waarop je onderneming gevestigd is. Vul de bevestigingscode online in en de Google Mijn Bedrijf pagina van jouw onderneming is klaar voor gebruik! Gebruik onderstaande tips om het optimale uit je bedrijfspagina te halen.
1. Pas de openingstijden aan naar die van de concurrentie
Het kan zijn dat je winkel iedere dag van 9 tot 5 open is. Maar, de rest van de omgeving werkt waarschijnlijk ook deze tijden, waar moeten zij heen om aan te schaffen wat jij aanbiedt? Een snel concurrentieonderzoek geeft je inzichten in de openingstijden van de concurrentie. Als de concurrentie ook allemaal om 5 uur dicht gaat is het wellicht het overwegen waard om bijvoorbeeld van 10 tot 6 open te gaan. Op deze manier kun je klanten verwelkomen welke anders niet bij jou hadden kunnen komen.
2. Beantwoord gestelde vragen snel
Via Google Mijn Bedrijf hebben consumenten de mogelijkheid om jou direct vragen te stellen. Neem de moeite om deze vragen snel en juist te beantwoorden. Niet alleen beantwoord je hiermee snel de vragen degene die deze stellen, ook potentiële klanten die wellicht dezelfde vragen hebben zien de antwoorden zo gemakkelijk. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de vragenstellers uiteindelijk leads worden, zorg er dus voor dat je ze snel aan je onderneming kunt binden.
3. Vraag tevreden klanten om Google Mijn Bedrijf recensies
Uit onderzoek is gebleken dan consumenten online reviews minstens net zo belangrijk vinden als persoonlijke aanbevelingen. Zorg dus dat jouw onderneming eerlijke en oprechte recensies van klanten kan laten zien. Er bestaan bedrijven die neprecensies aanbieden, ga hier niet op in. Via deze handige tool kun je een link aanmaken die doorlinkt naar de pagina waar klanten een Google recensie achter kunnen laten. Stuur deze door naar een tevreden klant of opdrachtgever of zet deze onderaan je factuur. Op deze manier verzamel je eenvoudig echte recensies.
4. Plaats berichten over recente updates, evenementen en kortingen
Google Mijn Bedrijf geeft de mogelijkheid om berichten te delen met gebruikers van Google Maps en Google Zoeken. Dit geeft de mogelijkheid om een extra informatiekanaal te openen naar de doelgroep toe. Google maakt onderscheid tussen vier verschillende posts:
- Evenementen posts: post reclame voor een evenement dat je organiseert. Voeg een foto of CTA button toe voor optimaal effect.
- Posts met nieuwsupdates: houd je klanten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen je organisatie.
- Aanbiedingenposts: voor deze posts is een begin- en eindtijd vereist. Verder kun je ook hier foto’s toevoegen en een CTA plaatsen.
- Product posts: plaats hier specifieke producten die je (web)shop verkoopt voor een optimaal bereik.
Posts worden 7 dagen lang weergegeven op de Google Mijn Bedrijf pagina van je onderneming, hierna verwijdert Google deze automatisch. Je kunt maximaal 1500 woorden gebruiken, echter, berichten van 150 tot 350 woorden worden geadviseerd. Voor het formaat van foto’s adviseert Google een grootte van 750×750.
5. Maak gebruik van 360 graden foto’s op je bedrijfspagina
Mocht je zelf geen 360 graden camera hebben, geen zorgen. Veel fotografen bieden deze service aan. Zeker voor zaken als restaurants of hotels is het interessant om potentiële klanten een nauwkeurige blik in de zaak te geven. Bedenk goed welke ruimtes je in kaart wil brengen voor het online publiek.
Google Mijn Bedrijf uitbesteden
Indien goed gebruikt kan Google Mijn Bedrijf een enorme boost geven aan de online vindbaarheid van je onderneming. Het is echter wel nóg een extra online marketingkanaal dat bij moet worden gehouden. Zie je het zelf niet zitten om tijd te steken in Google Mijn Bedrijf? Laat het dan uitbesteden door Chent Creative. Wij werken gestructureerd aan bedrijfspagina’s door de ervaring met Google Mijn Bedrijf die we op hebben kunnen doen.
Neem gelijk contact op met Chent Creative voor meer informatie.