Wat local SEO voor jouw onderneming kan betekenen

Foto van Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Het inzetten van SEO voor lokale ondernemingen is populairder dan ooit. Vrijwel iedere ondernemer ontvangt tegenwoordig mailtjes met linkbuilding verzoeken. Maar waarom zijn ondernemers wereldwijd zo gefixeerd op local SEO? En wat is local SEO eigenlijk precies? Misschien nog wel de belangrijkste vraag: hoe kan jouw onderneming profiteren van local SEO? Online marketing bureau Chent Creative heeft voor jou de feiten over local SEO op een rijtje gezet. Lees hieronder verder over hoe zoekmachine optimalisatie juist voor lokale onderneming belangrijk is.

Wist je dat Google ruim 80% van alle online zoekopdrachten uitvoert?

Wat is SEO?

Met SEO, Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands wordt het optimaliseren van websites voor Google’s voorkeuren en bepaalde zoekwoorden bedoeld. Hiervoor komt de basis SEO als eerst kijken. Belangrijke factoren voor de basis SEO zijn bijvoorbeeld:

  • De snelheid waarmee je website laadt.
  • De menustructuur van je website.
  • Of Google Bots de website kunnen crawlen.
  • Schone code
  • Beveiligen als HTTPS.

Naast de basis factoren die ervoor zorgen dat een een website overzichtelijk is, voor zowel Google als voor de bezoeker van de website, zijn er ook factoren die per zoekwoord aangepast moeten worden.

Bijvoorbeeld, wanneer een garage in Den Haag goed gevonden wil worden op Google doet deze er goed aan om zijn website te optimaliseren voor zoekwoorden als “autogarage Den Haag”, “auto-onderhoud Den Haag” of “auto reparatie Den Haag”. Deze zoekwoorden komen vervolgens op verschillende landing pages terug zodat Google ziet dat jouw website matcht met de zoekwoorden van de potentiële klant.

Als jouw website geoptimaliseerd is naar de vraag van de potentiële klant, zal Google de website dus hoger laten zien in de zoekresultaten. Dit doet de zoekmachine omdat volgens Google jouw website het antwoord heeft op de zoekopdracht van de gebruiker van de zoekmachine. SEO wordt dus in zekere zin gebruikt om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Wist je dat 50% van alle zoekopdrachten bestaan uit vier woorden of meer?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO maakt dus geen gebruik van advertenties om hoger in de zoekresultaten (SERP) van Google en andere zoekmachines te belanden. SEA, Search Engine Advertising gebruikt wél advertenties om ditzelfde resultaat te behalen. Een voorbeeld van SEA is het inzetten van Google Ads om zo bovenaan de resultaten van Google te staan.

Het feit dat SEA wél advertenties inzet heeft voor- en nadelen. Het grootste voordeel is dat resultaten op de korte termijn haalbaar zijn. Daarnaast geeft het betalen voor resultaten meer kans dat deze resultaten ook daadwerkelijk behaald worden. Het nadeel hiervan is dat wanneer je stopt met betalen, je ook stopt met het behalen van resultaat. Google zal de website weer op de plek in de SERP plaatsen waar die hiervoor ook stond.

SEO heeft twee grote voordelen die SEA niet heeft. Ten eerste zijn de resultaten van SEO meer gericht op de lange termijn. Het kan twee tot drie maanden duren tot je resultaten hebt via SEO, echter zullen deze resultaten lang effect blijven hebben. Een bijkomend voordeel van SEO is dat er geen advertenties worden ingekocht. Omdat SEO meer gericht is op natuurlijke resultaten kost het wel wat werk. Echter kan relevante, unieke content in combinatie met een aantal links van relevante websites al veel betekenen voor de positie van een website in Google’s zoekresultaten.

Een ander voordeel van SEO ten opzichte van SEA is dat natuurlijke resultaten vertrouwen opwekken. Veel Google gebruikers scrollen snel voorbij de betaalde resultaten. Als jouw website bovenaan staat betekent dit dat andere gebruikers jouw autoriteit ook erkennen. Hierdoor verkrijg je vroeg in de customer life cycle al vertrouwen bij van de klant.

Wist je dat Google’s ‘dichtbij mij’ zoekopdrachten zijn verdubbeld in omvang in 2017?

Wat is local SEO?

Goed verhaal, maar wat is dan precies local SEO? Deze term slaat op niets anders dan het lokaal inzetten van zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit wordt gedaan om zo meer traffic (bezoekers) naar de website te sturen, wat, met een goed funnel, leidt tot meer verkopen, inschrijvingen, bezoeken, afgesloten abonnementen etc.

Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen hun telefoon om iets op te zoeken. Zij zullen sneller geneigd zijn om een winkel of restaurant in de buurt te bezoeken als ze deze online kunnen vinden. Google gebruikt de locatie van zoekmachine gebruikers om hen zo nauwkeurig mogelijke resultaten te laten zien. Dit betekent dat je in Den haag andere resultaten krijgt voor een zoekopdracht dan wanneer je precies dezelfde zoekopdracht uitvoert in Amsterdam. Dit is waarom local SEO zo belangrijk is.

Naast de bekende zoekresultaten beschikken de lokale zoekresultaten ook over een drieluik met lokale bedrijven. Deze drie bedrijven worden door Google geselecteerd op relevantie met betrekking tot de zoekopdracht. Deze drie bedrijven zijn het eerste dat een potentiële klant ziet op de pagina met zoekresultaten. Je kunt je vast wel voorstellen hoe belangrijk het voor een bedrijf is om hier tussen te staan.

Local SEO zorgt er dus voor dat jouw doelgroep jouw onderneming weet te vinden wanneer ze op zoek zijn naar de dienst of het product die jij aanbiedt. Door slim in te spelen op de voorkeuren van Google en de juiste zoekwoorden te gebruiken kun je eenvoudig je omzet vergroten, zónder advertenties te gebruiken!

Wist je dat 72% van mensen die een lokale zoekopdracht uitvoert hierna een winkel in de buurt bezochten?

In de afbeelding hierboven zie je vier verschillende resultaten voor een lokale zoekopdracht. Bovenaan het zoekwoord ‘garage Den Haag’, daaronder een betaald SEA resultaat gevolgd door de drie lokale bedrijven die Google selecteert en het eerste natuurlijke zoekresultaat. Onder het laatste resultaat staan nog talloze andere garages in Den Haag.

Waarom local SEO inzetten?

Je weet nu wat local SEO is en wat het verschil is tussen SEO en SEA. Maar, waarom moet jij als ondernemer local SEO inzetten?

Tegenwoordig vinden steeds meer zoekopdrachten plaats vanaf mobiele apparaten. Dit zorgt ervoor dat locatie een belangrijke factor is voor SEO anno 2019. Je wil er natuurlijk voor zorgen dat deze potentiële klanten jouw bedrijf weten te vinden.

Wist je dat, volgens Google, 46% van alle zoekopdrachten local gericht zijn?

In een ideale situatie staat jouw website bovenaan voor meerdere relevante zoekwoorden. Dit betekent dat je via Google en Google Maps eenvoudig gevonden kan worden door potentiële klanten. Hieronder lees je meer over hoe je local SEO kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Beter online gevonden worden

In feite zijn de werkzaamheden voor local SEO niet anders dan die voor reguliere SEO. Er zijn talloze websites en blogs die je het een en ander kunnen leren over SEO. Wanneer je echter écht een verdiepingsslag wil maken en resultaten wil boeken kun je beter met een SEO expert samenwerken.

Chent Creative heeft ervaring in vrijwel alle aspecten van het SEO-proces. Echter beslaat SEO zoveel aspecten dat het onmogelijk is om alles door één freelancer te laten doen. Dit is waarom Chent Creative samen werkt met design- en web development specialisten. Door deze samenwerkingen kan een meer omvattende oplossing gecreëerd worden. Dit merkt de opdrachtgever alleen aan het eindproduct, niet aan de prijs.

Vrijblijvend meer informatie opvragen over wat local SEO voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan contact op met Chent Creative! Laat je gegevens achter via onderstaand contactformulier of neem direct contact op!

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.